Az abortuszvitáról. Az abortuszról mindig is folyt vita a magyar közéletben, és a magyar református egyházban is. A legutóbbi, lengyel események kapcsán gondoltam végig a magam álláspontját ebben a kérdésben.
De mi is van pontosan a lengyel Alkotmánybíróság ítéletében?
Lengyelországban már eddig is csak szűk körben volt lehetséges az abortusz:
+ akkor, ha a terhesség az anya életét veszélyezteti,
+ akkor, ha a magzat a terhesség alatt végzett vizsgálatok alapján nagy valószínűséggel súlyos rendellenességben, vagy gyógyíthatatlan, életveszélyes betegségben szenved,
+ vagy akkor, ha jó ok van azt feltételezni, hogy a terhesség bűncselekmény (nemi erőszak) eredménye.
Az első két esetben gyakorlatilag határidő nélkül lehetséges volt az abortusz, jogi nyelven megfogalmazva addig az időpontig, amíg a magzat már az anyaméhen kívül is életképes. A nemi erőszak esetén pedig csak a 12. hétig lehet elvetetni a születendő gyermeket.
Az Alkotmánybíróság most a második feltételt, a magzat súlyos betegségét húzta ki ebből a listából azzal az indokolással, hogy az élethez való jogot sérti anélkül, hogy azt egy másik érték, jog vagy szabadság igazolná. (A teljes ítéletet indokolással együtt még nem tették közzé, úgyhogy azt egyelőre nem lehet tudni, hogy vajon mérlegelték-e ebben a körben az anya esetlegesen ütköző jogait, érdekeit.)
Vagyis ezentúl csak az anya veszélyeztetettsége, vagy a 12. hétig a nemi erőszak lehet legális indok az abortuszra Lengyelországban.
Mit jelent ez a gyakorlatban?
A statisztikák szerint az elmúlt években a terhességmegszakítások túlnyomó többségét a most elkaszált okból, a magzat súlyos betegsége miatt végezték el.
Tavaly például a 38 milliós Lengyelországban összesen 1100 abortuszt végeztek legálisan, és ebből 1074-nél a magzat betegsége volt az ok.
De ez csak a legális abortuszok száma: ennek a többszöröse történik külföldön, a becslések szerint évente úgy nyolcvanezer lengyel nő elutazik más EU-tagállamokba abortuszt végeztetni.
Mi a helyzet ehhez képest Magyarországon?
Összehasonlításképp: a negyedakkora Magyarországon 2018-ban (ez a legfrissebb adat) 26 900 abortuszt végeztek. Nálunk is felsorol a törvény okokat, amelyek miatt lehetőség van az abortuszra, ezekhez különböző határidőket társítva. Például a magzat károsodása esetén határidő nélkül csak akkor lehet elvetetni a gyereket, ha annyira súlyos a betegsége, hogy az a születés utáni élettel összeegyeztethetetlen, egyéb esetekben erre a tizenkettedik, bizonyos esetekben legfeljebb a huszadik hétig van mód.
Mindezt persze zárójelbe teszi az a gumiszabály, ami gyakorlatilag korlátlan lehetőséget ad az abortuszra Magyarországon, ez pedig „az anya súlyos válsághelyzete”, amit úgy definiál a törvény, hogy az „testi vagy lelki megrendülést, illetve társadalmi ellehetetlenülést okoz”. Ez a korlátlan lehetőség viszont csak a 12. hétig áll fenn.
Gyilkosság-e az abortusz? Nem hiszem, hogy létezne olyan álláspont, amely szerint egy nyolc hónapos magzat eltüntetése ne lenne gyilkosság. Meg egy héthónapos esete is ugyanilyen.
Hol a határ? Hát, itt a probléma: miért kell egyáltalán határt keresni? A határ keresését az kényszeríti ki, hogy meg akarunk szabadulni a magzatok egy részétől. A határ meghúzása mindig vitatott és mindig bizonytalan lesz. A határt meghúzom a magam számára, de azzal a megkötéssel, hogy az az alapprobléma, hogy egyáltalán határhúzásra vagyunk kényszerítve.
A másik irányból nézve olyan társadalomban élünk, amely nagy százalékban olyan helyzetek elé állítja a nőket, amikor kifejezetten kockázatos gyermeket vállalniuk – hiszen például hiányozni fog a születendő gyermek életéből az apa.
Saját közösségeinkben a legvegyesebb erkölcsök mutatkoznak – a református lelkészek válásainak száma például felzárkózott az átlagos magyar számokhoz. Hagyományos gyülekezeteink bomlására már utaltam az imént. Előbb a közösségeinknek kellene megtalálni saját identitásukat, utána tudnánk még hatni is a környezetünkre.
Akkor mi a helyes az abortusz kérdésében? Biztos, hogy nem a jelenlegi, nagyon megengedő szabályozás. Keresztyén hitem szerint közpénzből embereket ölünk meg.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
suge67 2023.10.05. 13:07:10
Szóval egyetértek az előttem szólóval, mégpedig annak dacára is, hogy jómagam nem igazán vagyok keresztény világnézetű.
Igazságkereső lélekként viszont annyit még hozzá tudok ehhez fűzni, hogy isten előtt odaát nyilván gyilkosság és "gyilkosság" között is van különbség. Mert az pl. nem mindegy, hogy egy 80 évestől veszünk el 5 évet vagy egy 5 évestől 80 évet; de az se mindegy, hogy egy még meg se kezdett életet semmisítünk-e meg?
Ezek persze botrányos gondolatok a mai közgondolkodásban, amit ezért nem is lehet manapság átgondolni, mérlegre tenni. Főleg, hogy hiányoznak is hozzá olyan alapvető szempontok, mint pl. a lélekvándorlás. Nos igen, mert én viszont ebben gondolkodom...
Szóval, van egy megszületési kísérletem, ami nem sikerül és megszületek kicsit később kicsit másképp kicsit máshol stb. Talán mégsem akkora veszteség, hiszen így nem is fektettem még ebbe az életbe semmit sem, amit a halálommal elveszíthetnék. Túlélhető...